Dag 9, 4 maart - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Barbara & Remy Kwant & Broos - WaarBenJij.nu Dag 9, 4 maart - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Barbara & Remy Kwant & Broos - WaarBenJij.nu

Dag 9, 4 maart

Door: BARAB

Blijf op de hoogte en volg Barbara & Remy

05 Maart 2012 | Nederland, Amsterdam

Zoals met Wanna Dive afgesproken hebben we ons rond een uur of 11 bij de diveshop gemeld. We werden daar begroet door Carlos, een Spanjaard, die erg goed engels spreekt (maar tot zijn eigen ongenoegen hoorde we aan zijn accent toch dat het een spanjaard was).
Eerst papierwerk invullen, alle disclaimers getekend en toen van Carlos een korte instructie gekregen. Hij heeft ons op de kaart van Bonaire de divesites laten zien, hoe de stromingen op het eiland werken en wanneer je waar het beste kan duiken; 's morgens in het Noorden, na het middaguur in het midden en aan het einde van de middag in het Zuiden, allemaal aan de Westkust van het eiland. De oostkust heeft ook nog een aantal divesites, maar die zijn echt voor de wat meer gevorderde duiker.
Daarna heeft hij ons alles op het terrein laten zien. Waar kan je volle flessen halen, waar moet je de lege laten, waar kan je jouw spullen laten, etc. Wat ook wel makkelijk is, is dat Wanna Dive 3 locaties heeft waar ze regelmatig zijn. Eden Beach is de grootste en belangrijkste, maar daarnaast hebben ze Wind Sock en uiteraard, Sorobon. Alhoewel wij ze hier nog niet hebben gezien, kunnen we hier wel onze flessen achterlaten. We hoeven dus niet persé na het duiken, terug te rijden naar Eden Beach (Kralendijk).
Tenslotte, was er nog 1 ding; je bent verplicht om op hun terrein een checkdive te doen. Gewoon met z'n tweëen. Dit is overal op het eiland verplicht. Waarom dit is kon Carlos niet echt uitleggen. Tijdens een checkdive kan je goed bepalen hoeveel lood je mee moet nemen. Carlos raadde ons aan eerst 3 minuten richting een paal in het water te lopen en ons langzaam met de stroming mee naar de steiger van Eden Beach te laten voeren.
Dat leek ons een goed plan. Eerst daar nog even lunchen en om half 2 hebben we ons gemeld voor de checkdive. In de gearroom zelf je gear in elkaar zetten (Reem heeft moeten helpen, want ik wist het niet helemaal meer), loodgordel klaarmaken en pakken aan. Halverwege deze worsteling in de warmte van Bonaire vroeg Reem zich mopperend af wat er ook alweer zo leuk is aan duiken. Vervolgens alles aan en dan met volle bepakking met wetsuit aan, 3 minuten lopen naar de divesite! Wat is dat zwaar! Het laatste stukje moesten we ook nog over glibberige keien lopen en een flinke afstap het water in maken, maar als je dan eenmaal in het water ligt, dan is dat wel héél erg lekker. We kwamen er achter dat we allebei wat aan de zware kant waren (wisten we al, maar door het extra lood nóg zwaarder) en dat we de volgende keer dus iets minder lood nodig hebben. Daarna dalen tot een meter of 12. Reem heeft de nieuwe duikcomputer een beetje uit kunnen proberen. Onder water lag een heel groot vat, waar veel vissen bij zaten. Best veel vissen gezien. Niet veel koraal, maar dat wisten we al. We waren ervoor gewaarschuwd om niet teveel voorbij de steiger te gaan, omdat je dan tegen de stroming in terug moet en eigenlijk waren we daar al vrij snel. Toch maar naarboven gegaan. Achteraf hadden we nog wel wat dieper en verder kunnen gaan. Maar ja, we waren na 20 minuten al bij de eindbestemming.
Na alles te hebben uitgespoeld en uitgehangen hebben we ons ook nog even ingeschreven voor een guided shore dive met Carlos. Dat is vandaag om 14:00uur. Lijkt ons leuk, zij weten toch beter waar je naar toe moet en waar je op moet letten dan jij.

Terug bij Sorobon lekker even gedoucht, taxi gebeld en 's avond naar Capriccio. Heerlijk Italiaans gegeten, lekkere Lambrusco erbij en nog leuk gekletst met 2 Amerikanen. Leuk stel uit Indiana. Zijn hier al vaker geweest. Ook zij vertelden dat het hier nu meer regent en harder waait dan normaal. Ik kon me al bijna niet voorstellen dat het hier altijd zo hard waait. Volgens mij is de windkracht niet minder geweest dan 6.
Maar, je hoort mij niet klagen; door de wind heb ik eigenlijk nog geen last gehad van de warmte. Wel een beetje zonne-allergie, maar dat is niet anders. Niet te lang in de zon en insmeren met factor 30. En dan toch nog verbranden! Reem krijgt al nieuwe oortjes en schouders en ik een nieuw ruggetje.
Zojuist nog even onze huisleguaan een paar stukjes mandarijn gevoerd en nu even naar Reem, die zit te werken. Reisverslag en foto's uploaden en Reem achter z'n laptop wegtrekken. Het is wel weer mooi geweest.

Bar

• 05 Maart 2012 - 16:21

Cach:

he he he eindelijk heb ik jullie gevonden,ik had barb ingevuld!!!!! grijs he,mooi daar leuke stukies mooie foto,s lekker weer groetjes xxxxxx

• 05 Maart 2012 - 16:31

Quinc En Moos:

Hoiiiiiiiiii :D
    Ik hoef niet te vragen of alles goed gaat want als ik het zo zie gaat HET SUPER!!
    Mooie fotos en ik ben VET jaloers HAHA!
    Geniet er lekker van.
    dikke kus Quinc En Mam

• 06 Maart 2012 - 15:18

Barbara & Remy Kwant & Broos:

Hoi, leuk om ook jullie reacties te lezen! En Cach, zoals je gelezen hebt, hebben we gedoken met Carlos, een spanjaard, maar wij noemen hem gewoon Carel hoor!